Nieuwe asfaltset TM Infra zorgt voor duurzamer werken

TM Infra heeft een nieuwe Volvo 6820 D asfaltmachine in gebruik genomen. Eigenaren Tiemen en Jetze van der Veen investeerden in de nieuwe machine om self- supporting te zijn want met de komst van de nieuwe machine is TM Infra niet meer afhankelijk van ingehuurd materieel. Wij spraken Van der Veen tijdens de eerste klus met de nieuwe Volvo op een boerenerf in Friesland.

Achter de boerderij is een enorme voersilo gebouwd waarvan de bodem voorzien wordt van een laag speciaal asfalt. TM Infra is uitgerukt met het complete team en met de nieuwe Volvo asfalteermachine. In afwachting van die machine werd in de afgelopen winter ook de nieuwe bandenwals in de eigen huisstijl uitgevoerd. Intussen pakte huisvervoerder Veenstra Transport uit Tijnje de vier assige Nooteboom dieplader- aanhangwagen aan, en om het af te maken werd daar een nieuwe, vijf- assige Scania R450 kipper voor gezet. Hiermee is de complete set helemaal up to date en klaar voor het nieuwe seizoen.

Agrarische sector
TM Infra is het bedrijf van de gebroeders Van der Veen uit Surhuizum. Het wegenbouw bedrijf is vooral gespecialiseerd in asfaltwerkzaamheden met als opdrachtgevers bedrijven en instellingen, particulieren, hoofdaannemers en overheden. Tiemen van der Veen: “Wij werken ook vaak voor de agrarische sector. Vandaag bijvoorbeeld maken we een asfaltverharding in een nieuwe voersilo. Verder werken we in de wegenbouw voor grote aannemersbedijven en gemeentes en zijn we actief op het gebied van de verhuur van asfaltpersoneel en machines”. TM Infra werd 12 jaar geleden opgericht en groeide met name de laatste jaren sterk. Met de nieuwe Volvo asfalteermachine en de eigen walsen, kleefwagens en diverse bestelwagens met materieel en aanhangwagens werkt het bedrijf met name in Noord Nederland. 

Complete uitrusting
Van der Veen: “Wij huurden tot nu toe meestal machines in maar een eigen machine heeft toch de voorkeur. We hadden nu de kans om bij SMT een nieuwe demo machine over te nemen. Deze Volvo 6820 D is uitgerust met zo ongeveer alle opties en daarmee is het een hele mooie complete machine”. De machine is onder meer voorzien van een bijzondere werkbalk waarmee ook ‘tonrond’ afwerking gemaakt kan worden. Verder is de balk instelbaar van 2,5 tot 5 meter, maar met een verlenging is een afwerkbreedte tot zelfs 6,5 meter mogelijk. Verder is de machine voorzien van verwarmde kantschotten met Hardox slijtstrippen, een opklapbare bak en zogenaamde Fume Extractors die zorgen voor afzuiging van de asfaltdampen. Daardoor staan de asfaltwerkers niet constant in de asfaltdamp. Daarnaast is de machine uitgerust met ‘smart dock’ met stoplichten waardoor de chauffeurs precies kunnen zien wanneer ze goed staan voor de machine tijdens het lossen.

Geavanceerde machine
Een ander hoogstandje van de Volvo asfalteermachine is het Volvo Pave Assist systeem. Daarmee kun je op afstand zien wat de locatie is van de machine, maar ook de productie, de temperatuur van het asfalt en de voortgang van het werk. Verder is de machine voorzien van smart view camera’s waardoor de machinist rondom zicht heeft op zijn machine en de omgeving. Dat kan ook ’s nachts, want met de twee ‘Led Balloon’ lampen wordt het hele werkvak rondom de machine uitgelicht. Een MOBA besturing systeem zorgt voor de aansturing van de machine die, uiteraard voorzien is van de nieuwste Volvo D6 Stage 5 dieselmotor. Kortom, een bijzonder geavanceerde machine waarmee TM Infra goed voor de dag komt.

Scania 10x4 Quadro
Tegelijkertijd met de nieuwe Volvo machine werd er een nieuwe Scania truck aangeschaft door Veenstra Transport. Veenstra koos voor een Scania R450 10x4 kipper die door Veldhuizen Wagenbouw werd aangepast tot een Quadro uitvoering. Door de vijf assen zo compact mogelijk te positioneren blijft deze kipper binnen de acht meter totale lengte. Dat is een voorwaarde voor het vervoer van de dieplader aanhangwagen, want zo blijft de combinatie binnen de wettelijk toegestane afmetingen. Tegelijkertijd bedraagt het laadvermogen 30 ton, en dat is fors meer dan wat er is toegestaan op de traditionele vier- assers die meestal voor de aanhangwagen staan. Met de nieuwe Scania wordt dan ook een belangrijke bijdrage geleverd aan duurzamer werken. Op iedere drie ritten wordt door het hogere laadvermogen een rit uitgespaard, en dat telt hard op. Zeker in combinatie met de milieuvriendelijke Stage 5 dieselmotor in de Volvo 6820 D zorgt dit voor een belangrijk lagere uitstoot bij de asfalteringswerken van TM Infra.

Dit artikel van Iep van der Meer is overgenomen uit BouwMachines.

surhuzum.nl multimedia
surhuzum.nl multimedia